آخرین مقالات

ثبت سفارش

R O Y A L N A H A L

پیش فروش نهال آغاز شد

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.


(نهالستان باز است)
(نهالستان تعطیل است)

۰۴۴۴۵۲۳۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
دفتر فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
خط ویژه فروش + واتساپ

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس و مدیر فروش

۰۹۰۲۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۳۲۱۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۶۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
حسابداری، صدور فاکتور، هماهنگی ارسال

۰۹۰۲۰۴۳۱۵۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
پیگیری سفارش ارسالی

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

Copyright Royalnahal © 2022

هرس درختان انجیر

هرس درختان انجیر

هرس درختان انجیر:

نگهداری و مراقبت درخت انجیر نیاز به برنامه خاصی دارد که از جمله این برنامه ها می توان به آبیاری درخت انجیر، کوددهی، کاشت و از همه مهمتر هرس اشاره کرد، زیرا درخت انجیر قوی و سریع رشد می کند، بنابراین هرس نکردن آن در یک سال باعث می شود که سال بعد شاخه های بسیار شلوغی ایجاد شود و درخت انجیر هرس نشده در برابر همه بیماری ها و آفات حساس است.

مهمترین نکات برای هرس درختان انجیر:

یکی از خصوصیات درخت انجیر این است که می تواند تا 3-4 سال بدون هرس، شاخه های خود را تحمل کند، به دلیل فراوانی شاخه ها باروری بیش از حد نیز خواهد داشت و کشاورزان و باغداران اشتباه فکر می کنند که اگر درخت انجیر را هرس نکنند، مقدار باردهی درخت انجیر افزایش می یابد و این یعنی افزایش درآمد سالیانه!

بعد از 3 تا 4 سال چون تعادل تنه و قسمت بالایی درخت با ریشه های درخت انجیر متعادل نیست درخت هرس نشده دچار بحران و تنش می شود که شایع ترین آن ضعف ریشه و صد البته کاهش کمیت و کیفیت میوه تولیدی است. برای اینکه بتوانید هرس درخت انجیر را به صورت منظم و استاندارد انجام دهید باید چندین نکته را در نظر بگیرید که البته کارشناسان نهالستان اطلاعات لازم را در مورد هرس به شما خواهند داد.

هنگام فروش نهال انجیر، انجیرهایی هستند که زودرس و دیررس هستند، زمان هرس با توجه به برداشت انجیر تعیین می شود، بنابراین مهم است که کشاورز بداند فصل برداشت درخت انجیر چه زمانی به پایان می رسد.

با توجه به هدف باغبان از هرس، زمان هرس مشخص می شود، با توجه به هرس باردهی یا هرس فرم دهی، زمان متفاوت است، هرس تابستانه، هرس اواسط فصل پاییز و هرس در پایان زمستان!

هرس درخت انجیر در آب و هوای سرد دشوارتر از هرس درخت انجیر در آب و هوای گرم است، زیرا درخت انجیر برای رشد بهتر به گرما و نور خورشید نیاز دارد، در آب و هوای گرم نسبت به گرمای هوا و روزهای طولانی آفتابی، هرس سبک است.

دقت در انتخاب شاخه های هرس شده:

فرآیند میوه دهی درختان انجیر با سایر درختان میوه متفاوت است، معمولاً میوه دهی درختان انجیر دو یا سه بار پشت سر هم انجام می شود و میوه می دهد، میوه ای که در فصل بهار همراه با برگ ها شکوفا می شود. و میوه ای که در ماه های بعدی بر روی سر شاخه ها جوانه زنی می‌کنند. باغداران باید در هرس تابستانی شاخه های دارای جوانه های انجیر را شناسایی کند تا به اشتباه آنها را حذف نکند.

زمان هرس شاخه های اضافی درخت انجیر:

شاخه‌های درخت انجیر بسیار حساس است و وقتی که آنها را هرس می‌کنید اگر به خوبی تیمار نکرده و مراقب آن نباشید عامل بیماری زا به راحتی به بافت درونی درخت انجیر نفوذ میکند و درخت انجیر را آلوده می‌کند، همچنین به دلیل حساس بودن درخت انجیر نسبت به سرما اکیداً تاکید می شود در زمان سرما به هیچ عنوان هرس درختان انجیر را انجام ندهید.

زمان مناسب برای هرس باغ انجیر، براساس طولانی بودن زمستان در منطقه تعیین نمی شود، بنابراین می توان یک زمان کلی در نظر گرفت، در مناطق گرم با زمستان های کوتاه، کشاورزان می توانند عملیات هرس را آغاز کنند و بالعکس در منطقه سردسیری در اواخر فروردین که آخرین یخبندان بهار فرا رسیده است، اما ریشه درختان هنوز در خواب زمستانی است، سپس هرس درخت انجیر را شروع کنند.

به این نکته توجه کنید رشد درختان انجیر در مناطق سردسیر از حساسیت بیشتری برخوردار است، زمانی که درخت را زودتر از موعد مقرر هرس کنید، شاخه ها و جوانه ها شروع به رشد کرده و در اثر ضربه و اختلال هوای فروردین ماه از بین می روند. البته در مناطق سردسیری محدودیت زمانی وجود ندارد و کشاورزان می توانند تا ماه مرداد هرس درخت انجیر را انجام دهند. هدف از هرس درخت انجیر در مناطق معتدل جلوگیری از ازدحام تاج این درخت بوده تا نور و جریان هوا به خوبی به شاخه‌ها نفوذ کند.

هرس درختان انجیر

چرا درخت انجیر در فصل زمستان هرس می شود؟

هر چه شاخه های درخت انجیر سردتر و مرده تر باشد احتمال هجوم حشرات و هجوم باکتری و قارچ درخت انجیر بیشتر است بنابراین توصیه می شود در فصل زمستان شاخه های بیمار و مرده درختان را حذف کنید البته نه در سرمای شدید فصل زمستان، اواسط آبان و اوایل آذر بهترین زمان برای هرس زمستانی در نظر گرفته می شود.

مزایای هرس کردن درختان انجیر:

• به منظور افزایش عملکرد و باردهی درخت انجیر معمولاً 9 تا 11 شاخه بزرگ و سنگین در آنجا نگهداری می شود.

• شاخه ها کاملاً باز هستند و هر چه شاخه ای گسترده باشند، باروری آن افزایش می‌یابد.

• اگر شاخه ای پیدا کردید که در تابستان باز نمی شود، آن را به حدود 10-20 سانتی متر ببرید تا آن را تحریک کنید، از سال آینده شروع به شکوفه دادن می کند.

• در هرس درخت انجیر تقریبا 50 درصد از شاخه های اضافی حذف می شود.

هرس درختان انجیر

سخن پایانی:

با هرس منظم درخت انجیر در واقع انرژی درخت برای تولید میوه های بیشتر و رشد سریع آن ذخیره می شود و همچنین تعادل بین قسمت فوقانی و ریشه برقرار می شود و خطر بیماری در درخت انجیر کاهش می یابد، درخت انجیر برای تولید پایدار و عمر طولانی و با طراوت، نیاز به هرس و جوانسازی دارد.

هرس پایه و استاندارد می تواند عمر اقتصادی درخت انجیر را چندین سال افزایش دهد، برای اطلاعات بیشتر در مورد هرس اصولی و استاندارد درخت انجیر و همچنین قیمت نهال می توانید به وبسایت رویال نهال مراجعه کرده و با کارشناسان ما در تماس باشید.

هرس درختان انجیر

جستجو در سایت