آخرین مقالات

ثبت سفارش

R O Y A L N A H A L

پیش فروش نهال آغاز شد

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.


(نهالستان باز است)
(نهالستان تعطیل است)

۰۴۴۴۵۲۳۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
دفتر فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
خط ویژه فروش + واتساپ

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس و مدیر فروش

۰۹۰۲۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۳۲۱۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۶۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
حسابداری، صدور فاکتور، هماهنگی ارسال

۰۹۰۲۰۴۳۱۵۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
پیگیری سفارش ارسالی

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

Copyright Royalnahal © 2022

معرفی ارقام زود بازده و دیر بازده خرمالو

معرفی ارقام زود بازده و دیر بازده خرمالو

معرفی ارقام زود بازده و دیر بازده خرمالو:

محققان در زمینه کشاورزی انواع مختلفی از درخت خرمالو را به صورت اصلاح شده به بازار عرضه کرده اند که سرعت و بهره وری آنها بهبود یافته است، مانند ارقام زودبازده که می توانند در سال های اول پس از کاشت به ثمر بنشینند یا بارور شوند. انواعی که بسیار پربار هستند اما دیر بازده هستند که ارزش سرمایه گذاری را دارند.

مشخصات ارقام خرمالو زود بازده:

پس از کاشت نهال خرمالو معمولا 4 تا 5 سال طول می کشد تا این درخت شروع به باردهی کند و پس از چند سال به بلوغ می رسد و میوه اقتصادی می دهد که در این صورت مدت زیادی طول می کشد تا کشاورز بتواند میوه را برداشت کند. برای حل این مشکل، مهندسان کشاورزی شروع به کار کردند و ارقام اصلاح شده یا پیوندی را روانه بازار کردند که می توانند در سال اول یا دوم پس از کاشت وارد فاز زایشی شوند.

زود بازده بودن یک رقم، معیار مهمی در انتخاب آن است و اگر در انتخاب رقم خرمالو این معیار برای شما مهم است، بهتر است این ارقام را بشناسید.

ارقام نهال خرمالو زود بازده:

1. نهال خرمالو ارموند:

یکی از ویژگی های قابل توجه این رقم زودبازده بودن است که می تواند میوه های خود را از سال دوم پس از کاشت روی درخت نشان دهد و میوه های این رقم دارای ظاهری مخلوطی شکل، رنگ زیبای قرمز یا نارنجی، بافت آبدار و طعم و مزه شیرین با اندازه ی بزرگ و وزن 300 گرم است و با مدیریت صحیح باغ می توان عملکرد میوه این نهال را به 50 تا 60 تن در هکتار افزایش داد.

در کاشت نهال باید به چند نکته توجه کرد، از جمله: آب و هوای مناسب برای این رقم، مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که حداقل 1500 متر از سطح دریا فاصله دارند، بنابراین در این مناطق سرمای آن باید در دمای 7- درجه باشد.

از خصوصیات این رقم دیر رس بودن و دیر گل بودن آن است که حساسیت آن را به سرما کاهش می دهد و گل های این رقم در نیمه دوم فروردین ماه ظاهر می شوند و خودگرده افشانی یا خودسازگار هستند.

معرفی ارقام زود بازده و دیر بازده خرمالو

2. نهال خرمالو ایورکا:

این نهال غیر بومی و وارداتی است و منشاء آن ایتالیا است و برای رشد آب و هوای نیمه گرمسیری، معتدل و نیمه گرمسیری را ترجیح می دهد، اما به سرمای شدید حساس است، بنابراین در کاشت آن باید دقت شود. در ارتفاع 100 تا 1200 متری با قرار گرفتن در دمای 7- درجه سانتی گراد به مدت 400 ساعت برای گلدهی و فعالیت بیولوژیکی در بهار آماده می شود.

این نهال زود بازده است زیرا در سال دوم پس از کاشت شروع به تولید 5 تا 10 میوه می کند که میوه های آن طعم شیرین و آبدار و وزن 200 تا 250 گرم دارد اما وقتی بالغ شد می تولند 60-50 تن میوه تولید کند.

شروع گللدهی این نهال از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع می شود و گل های این نهال تک پایه هستند یعنی گل های نر و ماده روی یک درخت هستند بنابراین نیازی به گرده افشان نیست مگر اینکه بخواهیم میزان باردهی را افزایش دهیم.

3. نهال خرمالو تابه تا:

زادگاه این نهال ژاپن است اما به دلیل کیفیت بالای آن، این نهال به دنیا صادر می شود. این نهال زود بازده در نظر گرفته می‌شود زیرا از سال دوم پس از کاشت توانایی تولید میوه را دارد و با رسیدن به سن بلوغ و وجود شرایط رشدی بهینه می تواند 30 تا 35 تن باشد، بنابراین یک رقم بارور در نظر گرفته می شود.

این نهال را می توان در آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیری در فاصله کمتر از 1000 متر از سطح دریا کاشت. همچنین این نهال می تواند در برابر کم آبی و خشکی مقاوم باشد. همچنین به دلیل دیرگل دادن در برابر سرمای 10- درجه سانتی گراد مقاومت خود را نشان می دهد.

این نهال به صورت اصلاح شده یا پیوندی تولید می شود، بنابراین یک رقم تجاری و پربار محسوب می شود که می تواند 50 سال عمر مفید یا اقتصادی داشته باشد.

همانطور که گفته شد این رقم آسیایی دیر گل بوده و گلهای آن خودبارور و تک پایه بوده و نیازی به ارقام گرده افشان ندارد و میوه های این نهال دیرگل بوده و بسته به آب و هوای منطقه می توان از آبان ماه تا اوایل آذر آن را برداشت کرد.

مشخصات ارقام خرمالو دیر بازده:

گاهی اوقات عملکرد زودرس یک رقم برای باغداران معیار مهمی محسوب نمی شود، اما ویژگی های دیگری در انتخاب رقم برای باغدار مهم است، به عنوان مثال، باروری، مقاومت در برابر آفات یا بیماری ها، سازگاری با آب و هوای منطقه، بازارپسندی، و غیره که بسیار مهم هستند.

برخی از ارقام برای رسیدن به بلوغ و ورود به مرحله گلدهی و باردهی به چندین سال زمان نیاز دارند، اما زمانی که به بلوغ می رسند، کمیت و کیفیت میوه هایی که تولید می کنند بالاست، بنابراین باغداران ترجیح می دهند زمان بیشتری را برای برداشت صرف کنند، اما برای برداشت بهتر و میوه های با کیفیت تر، برخی از ارقام خرمالو نیز این ویژگی را دارند که در ادامه به معرفی این گونه ها می پردازیم.

معرفی ارقام خرمالو دیربازده:

1. نهال خرمالو گوجه ای:

این نهال یک رقم تجاری و پرطرفدار است که مناطقی با آب و هوای معتدل و گرمسیری را می پسندد و طبیعتاً گرما دوست است و برای رشد به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد، بنابراین فواصل کاشت آن باید در خاک های مسطح و صاف حدود 5-6 متر و در اراضی شیب دار 3 تا 4 متر است و مناطق مناسب برای کاشت این نهال در ارتفاع 500 تا 2000 متری از سطح دریا قرار دارد.

یکی از دلایل بازارپسندی این نهال طعم میوه شیرین و خوش طعم آن است که بافتی گوشتی و ژله ای دارد، وزن هر میوه 200 تا 250 گرم خواهد بود و در صورت اطمینان از نیاز رشد این نهال در هر هکتار تا 50 تن محصول می دهد، اما برای شروع باید 4 تا 5 سال پس از کاشت برای میوه این نهال صبر کرد، بنابراین از ارقام دیربازده محسوب می شود.

این رقم دیر شکوفا می شود و بسته به آب و هوای منطقه از اواسط اردیبهشت شروع به شکوفه دادن می کند و این گل ها هم به صورت بکر و هم به صورت گرده افشانی میوه می دهند.که برای افزایش سطح تولید نیاز به رقم گرده افشان سازگار است.

معرفی ارقام زود بازده و دیر بازده خرمالو

2. نهال خرمالو موزی:

یکی از ارقام خاص و کمیاب خرمالو، رقم خرمالو موزی است که به دلیل پیوند زدن روی پایه موز، از ارقام پیوندی محسوب می شود و از ویژگی های خاص این رقم، میوه کشیده شکل و بیضی یا موزی شکل آن است. که به رنگ نارنجی کم رنگ و طعم شیرین و بافت گوشتی و دانه های سیاه در مرکز میوه دارد. این درخت در سال سوم پس از کاشت میوه می دهد، بنابراین دیربازده است.

وزن میوه خرمالو حدود 200 گرم است و در صورت تامین نیازهای بیولوژیکی این نهال، هر درخت می تواند 60 کیلوگرم در سال تولید کند و در مجموع 30 تن میوه در هکتار محاسبه می شود.مناطق مناسب برای کاشت این نهال در ارتفاع حداکثر 1500 متر از سطح دریا می باشد و می توان گفت در مناطق معتدل، نیمه گرمسیری و حتی گرمسیری به خوبی رشد می کند و در این مناطق سرمای آن باید در دمای منفی 5 تا 7 درجه سانتیگراد به مدت 600-400 ساعت باشد.

رقم خرمالو موزی، تک پایه است که گلهای نر صورتی رنگ و گل های ماده کرم رنگ آن بر روی یک درخت قرار دارند بنابراین نیازی به کاشت واریته گرده افشان نیست و در صورت لزوم باید از ارقام گرده افشان سازگار استفاده کرد.

سخن پایانی:

ویژگی های خرمالو زودرس یا دیررس معیاری است که در خرید نهال خرمالو می توان به آن توجه کرد و مربوط به هدف شما از کاشت نهال خرمالو است که برداشت سریع محصول یا سایر خصوصیات نهال برای شما مهم است.

در صورت تمایل به خرید بهترین نهال خرمالو پیشنهاد می شود با نهالستان رویال نهال تماس بگیرید زیرا نه تنها تعداد زیادی از ارقام نهال خرمالو را در اختیار دارند، بلکه فروش نهال با کمک تیمی متخصص و دارای تجربه و مهارت انجام می شود. در زمینه کشاورزی و باغبانی می تواند شما را در خرید نهال به درستی راهنمایی کند.

معرفی ارقام زود بازده و دیر بازده خرمالو

جستجو در سایت