آخرین مقالات

ثبت سفارش

R O Y A L N A H A L

پیش فروش نهال آغاز شد

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.


(نهالستان باز است)
(نهالستان تعطیل است)

۰۴۴۴۵۲۳۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
دفتر فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
خط ویژه فروش + واتساپ

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس و مدیر فروش

۰۹۰۲۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۳۲۱۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۶۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
حسابداری، صدور فاکتور، هماهنگی ارسال

۰۹۰۲۰۴۳۱۵۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
پیگیری سفارش ارسالی

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

Copyright Royalnahal © 2022

مزایا و معایب نهال گردو ژنوتیپ

مزایا و معایب نهال گردو ژنوتیپ

مزایا و معایب نهال گردو ژنوتیپ:

نهال های ژنوتیپ هم به صورت بذر و هم به صورت نهال در دسترس هستند. این گردو یکی از انواع گردوهای قابل کشت در مناطق گرمسیری است. این یکی از ویژگی های مثبت گردو ژنوتیپ است. علاوه بر این، گردو ژنوتیپ مزایای بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه در مورد هر یک توضیح خواهیم داد.

بررسی مزایای گردو ژنوتیپ:

درخت گردو ژنوتیپ مانند سایر درختان یا بذرهای اصلاح شده دارای مزایا و معایبی است. برخی از فواید این درخت گردو شامل موارد زیر است:

رشد مجدد جوانه ها پس از سرمازدگی:

یکی از مزایای گردو ژنوتیپ رشد مجدد جوانه ها پس از سرمازدگی است. جوانه های این نهال گردو می توانند پس از یخبندان دوباره شروع به رشد کنند. این ویژگی باعث می شود تا محصول مورد نظر باغبان حفظ شود.

مقاومت در برابر بیماری ها و آفات:

از دیگر مزایای گردو ژنوتیپ می توان به مقاومت آن در برابر آفات و بیماری ها اشاره کرد. نهال گردو ژنوتیپ در برابر بسیاری از بیماری ها و آفاتی که درخت گردو را تحت تاثیر قرار داده و به آن آسیب می رساند، مقاوم است.همچنین باعث می شود در صورت وجود بیماری ها و آفات در باغ، عملکرد درخت گردو کمتر تحت تأثیر قرار گیرد.

پایه کوتاه بودن:

نهال گردو ژنوتیپ یکی از درختان پایه کوتاه است. این درخت گردو با ارتفاع کم خود باعث تسهیل در برداشت محصول می شود و برای برداشت محصول نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. این به نوبه خود هزینه برداشت محصولات را کاهش می دهد.

دیر گل بودن:

این نهال مانند برخی گردوهای دیگر دیر گل می دهد. این موضوع یکی از خواص مثبت و ارزشمند درخت گردو در مناطقی که سرمای بهاری را تجربه می کنند به حساب می آید. البته گردو ژنوتیپ نهال گرمسیری است اما در برخی مناطق احتمال تغییر شرایط اقلیمی وجود دارد.

مزایا و معایب نهال گردو ژنوتیپ

معایب گردو ژنوتیپ چیست؟

نهال گردو ژنوتیپ دارای معایبی است که در انتخاب این رقم باید به آنها توجه کرد. از جمله خصوصیات منفی این درخت:

مقاومت کمتر در برابر سرما:

این رقم نسبت به سایر واریته ها مقاومت کمتری به سرما از خود نشان می دهد. اگر در آب و هوای سرد کاشته شود، ممکن است آسیب ببیند.

ارتفاع از سطح دریا:

همچنین ارتفاع مناسب برای کاشت گردو ژنوتیپ در حدود 600 تا 1000 متر از سطح دریا می باشد که کاشت این درخت را در ارتفاعات غیر ممکن می سازد.

شکل ظاهری این درخت:

هر رقم گردو دارای ویژگی هایی است که مختص آن رقم است. برای مثال شکل و رنگ مغز گردو در هر رقم متفاوت است.

شکل ظاهری گردو ژنوتیپ بیضی و تخم مرغی شکل است. پوسته گردو ژنوتیپ مانند چندلر و فرنور کاغذی نیست و دارای پوسته معمولی است. این گردو طعم بسیار خوبی دارد و رنگ گردوی این نژاد کمی تیره تر از ارقام چندلر است.

راهنمای کاشت نهال گردو ژنوتیپ:

نهال گردو ژنوتیپ را می توان به صورت بذر یا پیوند تهیه کرد. برای کاشت این نهال مانند سایر نهال های گردو ابتدا باید چاله ای حفر کنید. البته عمق گودال باید حدود 1 متر باشد تا ریشه درخت ژنوتیپ به راحتی در گودال جا شود.

قبل از قرار دادن نهال در گودال باید ریشه های آن را به طور کامل بررسی کرد و در صورت وجود ریشه های پوسیده با قیچی و ابزار استریل شده آن را جدا کرد تا احتمال بیماری و پوسیدگی ریشه کاهش یابد.

پس از قرار دادن نهال گردو ژنوتیپ در گودال بهتر است ابتدا کف گودال را با خاک سطحی همراه با کود دامی کاملاً تجزیه شده پر کرده و سپس گودال را با بقیه خاک پر کنید. این باعث می شود خاک با زهکشی بهتر و مواد مغذی در دسترس ریشه نهال ها باشد.

کدام خاک برای کاشت نهال گردو ژنوتیپ مناسب است؟

به طور کلی گردو به خاک سبک با زهکشی مناسب نیاز دارد. قبل از کاشت نهال گردو بهتر است خاک را آزمایش کنید تا کمبود عناصر را بدانید. سپس برای بهبود زهکشی خاک، کود دامی کاملا پوسیده را به خاک انتخابی اضافه کنید تا بافت خاک کمی سبکتر شود.

علاوه بر این، باید توجه داشت که گردو خاکی با PH خنثی را دوست دارد. بنابراین هنگام افزودن کود دامی نیز باید توجه داشت که PH خاک اسیدی یا قلیایی نشود.

زمان مناسب کاشت نهال گردو ژنوتیپ :

بهترین فصل برای کاشت درخت گردو را می توان از اواخر پاییز تا اواخر زمستان انتخاب کرد. به طور کلی بهترین زمان کاشت گردو ژنوتیپ اواخر آذرماه می باشد. البته با توجه به شرایط آب و هوایی محیط کاشت می توان این زمان را کمی تغییر داد.

الگوی کاشت نهال گردو ژنوتیپ:

همانطور که گفته شد نهال گردو ژنوتیپ یک نهال پایه کوتاه است، این نهال دارای شاخه های ضخیم است.به همین دلیل هنگام کاشت درخت گردو با پایه کوتاه باید دقت شود که فاصله کافی بین دو درخت از نظر طول و عرض وجود داشته باشد تا بر رشد و باروری آن تأثیر منفی نگذارد.

برای کاشت نهال گردو ژنوتیپ معمولاً از الگوی رشد 6*7 استفاده می کنند تا شاخه ها نور کافی داشته باشند و فضای کافی برای رشد داشته باشند. از طرف دیگر، تراکم شاخه ها می تواند باعث حمله آفات و بیماری ها شود. بنابراین با رعایت فاصله استاندارد می توان به کنترل آفات و بیماری ها کمک کرد.

شرایط آبیاری و هرس گردو ژنوتیپ:

گردو یکی از درختانی است که نیاز به آبیاری منظم دارد. گردو ژنوتیپ نیز برای رشد مطلوب نیاز به آبیاری منظم دارد. با توجه به اینکه این درخت عمدتاً در مناطق گرمسیری کاشته می شود، هر 7 روز یک بار نیاز به آبیاری دارد تا خاکی که در آن کاشته می شود خشک نشود.

در مورد هرس درخت گردو ژنوتیپ باید توجه داشت که در هنگام هرس شاخه های اضافی و خشک درخت حذف می شود تا نور کافی به سایر شاخه ها برسد تا تراکم ساقه ها باعث کاهش عملکرد درخت گردو نشود.

نکات طلایی نگهداری و پرورش درختان گردو ژنوتیپ:

نگهداری و یا داشت از درخت گردو شامل تمام اقداماتی است که برای رشد بهتر درخت انجام می شود. داشت درخت گردو ژنوتیپ شامل اقدامات مربوط به هرس، آبیاری، کوددهی و کنترل آفات و بیماری است.

در مورد آبیاری قبلاً توضیح داده شده است اما در مورد کوددهی باید ذکر شود که برای تغذیه درخت گردو ژنوتیپ ابتدا باید خاک و درخت مورد نظر مورد آزمایش قرار گیرد تا وجود یا عدم وجود عناصر در خاک و برگ درختان مشخص شود.سپس با توجه به نتیجه آزمایش، در مورد تغذیه گیاه تصمیم گیری می شود.

پس از آزمایش خاک، در صورت مشخص شدن کمبود عناصر، بهترین روش کوددهی گردو ژنوتیپ ، روش چالکود است. با این روش در سایه انداز درخت گردو چاله ای حفر می کنند تا به تنه درخت گردو خیلی نزدیک نباشد و کود دامی پوسیده داخل آن می ریزند. به این ترتیب ریشه ها می توانند کم کم از عناصری که از کود خارج می شوند استفاده و تغذیه کنند.

زمان باردهی اقتصادی نهال گردو ژنوتیپ:

گردو ژنوتیپ 6 تا 8 سال پس از کاشت به لحاظ اقتصادی باروری را آغاز می کند. با رسیدگی به موقع و ایجاد شرایط مساعد می توان این باردهی را تا سال ها ادامه داد و عملکرد درختان ژنوتیپ کاهش نخواهد یافت.

نکات مهم در خرید نهال گردو ژنوتیپ چیست؟

برخی از گردوها ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر بیماری، مقاومت در برابر گرما یا سرما و بهره وری بالا دارند.بر اساس اهداف کاشت خود، نهال هایی را با این ویژگی ها انتخاب کنید. با رعایت این نکات، می توانید یک نهال گردو ژنوتیپ با کیفیت خوب و عملکرد خوب خریداری کنید و با موفقیت شروع به کاشت گردو در باغ خود کنید.

مزایا و معایب نهال گردو ژنوتیپ

سخن پایانی:

مهمترین نکته این است که باید از منابع معتبر و قابل اعتماد مانند نهالستان بزرگ رویال نهال با چندین سال تجربه نهال خود را خریداری کنید. زیرا نهالستان های معتبر و با تجربه می‌توانند نهال‌های با کیفیت را فراهم کنند.

مزایا و معایب نهال گردو ژنوتیپ

جستجو در سایت