آخرین مقالات

ثبت سفارش

R O Y A L N A H A L

پیش فروش نهال آغاز شد

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.


(نهالستان باز است)
(نهالستان تعطیل است)

۰۴۴۴۵۲۳۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
دفتر فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
خط ویژه فروش + واتساپ

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس و مدیر فروش

۰۹۰۲۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۳۲۱۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۶۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
حسابداری، صدور فاکتور، هماهنگی ارسال

۰۹۰۲۰۴۳۱۵۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
پیگیری سفارش ارسالی

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

Copyright Royalnahal © 2022

ارقام زود بازده و دیر بازده عناب

ارقام زود بازده و دیر بازده عناب

نهال عناب زود بازده و دیر بازده:

زود بازده یا دیر بازده بودن یک رقم برای خرید نهال مهم است، بنابراین با توجه به هزینه های جاری در باغ می توانید به این ویژگی توجه کنید که کدام نهال عناب را خریداری کنید.

ویژگی های درخت عناب:

خاستگاه درخت عناب چین است و از آنجا مهاجران آن را به سراسر جهان فرستادند. رشد این درخت در ایران قدمتی طولانی دارد به طوری که به یکی از درختان بومی خراسان جنوبی تبدیل شده و با این آب و هوا بسیار سازگار شده است.

ارتفاع درخت عناب بین 5-10 متر گزارش شده است و دارای تنه ای با چوب قوی و پوست ناهموار است که به صورت عمودی یا کج رشد می کند و شاخه های در هم تنیده آن دارای خارها و برگ های سبز براق کوچک با لبه های دندانه دار هستند. زرد رنگ و دوجنسه هستند و با تشکیل میوه های کوچک قرمز و چروکیده به شاخه های درخت عناب می چسبند.

گلدهی و میوه دهی عناب:

گل های درخت عناب در اواخر بهار تا اوایل تابستان ظاهر می شوند و گل های این درخت کوچک، معطر، سبز مایل به زرد دارای 5 گلبرگ، 5 کاسبرگ، 2 برچه، 5پرچم هستند. گلدهی و باردهی در چند مرحله متوالی اتفاق می افتد که باعث تشکیل میوه های درشت و کوچک روی درخت می شود و گل هایی که در پایان فصل ظاهر می شوند زمان کافی برای تشکیل و رشد میوه ندارند.

برای تولید گل به دمای 22-24 درجه به مدت 15 روز نیاز دارد و تولید میوه حداقل به 6-8 ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارد، سرمای درخت بین 200-400 ساعت در دمای کمتر از 7 درجه است و این مقدار سرما برای گلدهی کافی است، باران در تابستان و تغییرات ناگهانی دما در فصل رشد منجر به ترک خوردن میوه های عناب می شود.

زمان برداشت عناب بسته به آب و هوای منطقه متفاوت است، بنابراین برداشت عناب در شهرهای گرمسیری از اوایل مرداد و در مناطق کوهستانی از اوایل مهر آغاز می شود.

ارقام زود بازده و دیر بازده عناب

ارقام درخت عناب:

درختان عناب مانند سایر درختان میوه در طول سالیان متمادی با شرایط آب و هوایی متفاوت سازگار شده اند و این سازگاری سبب بروز برخی صفات شده است یکی از این صفات زود بازده و دیر بازده بودن ارقام است که می‌توان از این صفت برای انتخاب بهترین نهال عناب با توجه به نیازاستفاده کرد، در اینجا به معرفی ارقام زود بازده و دیر بازده عناب می‌پردازیم.

ارقام عناب زود بازده:

واریته های زودبازده به ارقامی اطلاق می شود که در سال اول یا دوم پس از کاشت شروع به بارور شدن می کنند اگر به دنبال این هستید که در مدت زمان کوتاهی پس از کاشت محصولات را به بازار عرضه کنید، باید ارقام زود بازده را انتخاب کنید.

1. نهال عناب ارمنی: این رقم بومی ارمنستان است و دمای 20- تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل می کند، مقاوم به سرما و دیر گل است. بنابراین می توان آن را در مناطق گرمسیری تا نیمه گرمسیری کاشت.

نهال عناب ارمنی زود بازده و پربار محسوب می شود زیرا در سال اول پس از کاشت شروع به باردهی می کند و سال پنجم و ششم زمان میوه دهی اقتصادی آن است و به 4-6 تن در هکتار می رسد. کوچک و شیرین است، برای تازه خوری و دمنوش استفاده می شود.

2. نهال عناب قائنات: این نهال بومی ایران و شهر قائنات است که به دلیل داشتن میوه های لذیذ، عطر مطبوع و خواص دارویی یکی از ارقام تجاری به شمار می رود. تحمل به سرما، کم آبی، دیر گلدهی، زودرس بودن از ویژگی های بارز آن است.

این درخت یک رقم زودرس و پرمحصول است که در صورت مدیریت صحیح در سال دوم شروع به باردهی می کند، عملکرد آن 4-5 تن در هکتار و عمر اقتصادی آن 60-70 سال است، که یک انتخاب سرمایه گذاری مناسب است.

3. نهال عناب بیرجند : این نهال همانطور که از نامش پیداست بومی بیرجند است و به دلیل خواص دارویی مورد توجه شرکت های دارویی و بهداشتی قرار گرفته است و به طور گسترده صادر می شود این نهال به گرمای 40 درجه و سرمای 20- مقاومت دارد اما به رطوبت حساس است و از دیگر خصوصیات این نهال دیرگل بودن و زودرس بودن آن است.

این رقم در سال اول پس از کاشت شروع به باردهی می کند اگر شرایط مناسب باشد می تواند حداقل به 3-4 تن محصول مرغوب در هر هکتار برسد.

4. نهال شاه عناب: این نهال یکی از قدیمی ترین و تجاری ترین ارقام عناب است که خاستگاه آن کشور چین است. عمر مفید آن حدود 45 سال است.این نهال مقاومت بالایی در برابر گرمای 45 درجه تابستان، دمای 25 درجه سانتی گراد زیر صفر در زمستان، کم آبی و خشکی دارد.

ارقام اصلاح شده نهال شاه عناب در سال اول پس از کاشت شروع به میوه دادن می کند و در شرایط رشد بهینه، هر درخت می تواند بیش از 60 کیلوگرم تولید کند. این درخت زود شکوفا می شود و تک پایه می باشد.

5. نهال عناب سیرجان : همانطور که از نام این نهال پیداست از ارقام بومی سیرجان و از واریته های پرطرفدار تجاری می باشد. یکی از ویژگی های این نهال مقاومت بالای آن در برابر سرمای شدید، خشکی و کم آبی است. با وجود این ویژگی ها، قیمت این نهال بسیار مناسب است.

میوه عناب سیرجان بزرگ، دو برابر زیتون، طعم شیرین و بوی تند در سال اول پس از کاشت روی درخت دیده می شود و تا سالیان سال باردهی اقتصادی دارد.

6. نهال عناب گلابی: این رقم به این دلیل نامگذاری شده است که شکل میوه آن شبیه گلابی است میوه این رقم درشت و گوشتی است و برای میوه خشک استفاده می شود. در سال چهارم یا پنجم پس از کاشت به حداکثر باردهی خود می رسد، این درخت دیر گل، پا کوتاه و دیررس می باشد.

ارقام زود بازده و دیر بازده عناب

ارقام عناب دیر بازده:

واریته‌های دیررس معمولاً از سال سوم پس از کاشت شروع به باردهی می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که این گونه‌ها کاربرد زیادی ندارند زیرا دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که کشاورزان تمایل به رشد آن‌ها را دارند.

1. نهال عناب ژاپنی: این نهال بومی ژاپن است به دلیل داشتن میوه درشت، کیفیت بالا و خواص دارویی قوی به رقم صادراتی و تجاری تبدیل شده است. دیگر ویژگی های این رقم دیر گل بودن، دیررس و رطوبت دوست بودن آن می توان اشاره نمود.

این درخت دمای 20- درجه سانتی گراد را تحمل می کند و در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری، معتدل و نیمه گرمسیری قابل کاشت است. اگر از باغ به درستی مراقبت شود، می تواند 3 تا 4 تن میوه در هر هکتار تولید کند.

2. نهال عناب ترکی : این نهال نیز زادگاهش کشور ترکیه است که در برابر باران و رطوبت و در سرمای زمستان و دیررس بهار نیز مقاوم است این رقم در تابستان 45 درجه و در زمستان -15 درجه سانتیگراد را تحمل می کند و شاخه های باریک و خاردار دارد.

با توجه به شرایط رشد مطلوب، می تواند تا 80 سال عمر کند و تخمین زده می شود که این نهال بیش از 60 سال عمر مفید دارد و میوه های شیرین و به اندازه زیتون را در سال سوم پس از کاشت 3-4 تن در هکتار تولید می کند، بنابراین یکی از ارقام پرمحصول به شمار می رود.

ارقام زود بازده و دیر بازده عناب

جستجو در سایت