آخرین مقالات

ثبت سفارش

R O Y A L N A H A L

پیش فروش نهال آغاز شد

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.


(نهالستان باز است)
(نهالستان تعطیل است)

۰۴۴۴۵۲۳۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
دفتر فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
خط ویژه فروش + واتساپ

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس و مدیر فروش

۰۹۰۲۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۳۲۱۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۶۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
حسابداری، صدور فاکتور، هماهنگی ارسال

۰۹۰۲۰۴۳۱۵۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
پیگیری سفارش ارسالی

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

Copyright Royalnahal © 2022

ارقام زود بازده و دیر بازده ازگیل

ارقام زود بازده و دیر بازده ازگیل

ارقام زود بازده و دیر بازده ازگیل:

یکی از درختان میوه ای که مهندسان کشاورزی نهال های پیوندی یا اصلاح شده آن را تولید کرده اند درخت ازگیل است. این نهال ها علاوه بر خصوصیات پایه مادری، خصوصیات مطلوب دیگری نیز دارند، مثلاً برخی از آنها زود به بار می نشینند و یا دارای عملکرد مطلوبی هستند که باید هنگام انتخاب و کاشت نهال ازگیل در نظر گرفته شود.

آشنایی با درخت ازگیل:

• پراکندگی جغرافیایی درخت ازگیل:

درخت ازگیل از کشورهای دوردست و مناطق جنوب آسیا مانند چین سرچشمه گرفته است و از آنجا به سایر نقاط جهان فرستاده شده است. در ایران نیز به صورت محلی در نواحی جنوبی دریاچه های خزر و در جنگل های گیلان و مازندران می روید.

• ویژگی های گیاه شناسی درخت ازگیل:

ازگیل به عنوان گیاهی از خانواده Rosaceae طبقه بندی می شود و با درختانی مانند سیب، هلو، زالزالک و گلابی هم خانواده است و با نام علمی Mespilus germanica معرفی می شود که سطح زیرین آن دارای کرک های ریز است و با شروع فصل پاییز برگ های آن تغییر رنگ می دهد و می ریزد.این درخت حدود 40 سال عمر می کند.گل های بسیار زیبای آن در فصل بهار به صورت منفرد یا خوشه ای ظاهر می شود و دارای 5 گلبرگ بیضی شکل سفید با رایحه می باشد. این گل ها دوجنسی و تک جنسی هستند و گرده گل نر به وسیله باد و حشرات گرده افشان به سمت مادگی گل ماده منتقل می‌شود.

میوه ازگیل گرد یا بیضی شکل و بافتی سفت و ترش دارد و پس از رسیدن، بافتی نرم، آبدار و شیرین پیدا می کند. دارای چندین هسته است و این میوه خواص زیادی دارد، به صورت خام مصرف می شود و برای تهیه شربت، رب و کنسرو استفاده می شود.ازگیل در برخی ارقام به رنگ زرد و در برخی ارقام به رنگ قهوه ای دیده می شود.

ارقام زود بازده و دیر بازده ازگیل

ویژگی های ارقام زود بازده درخت ازگیل:

علت نامگذاری ارقام زود بازده همانطور که از نامش پیداست مربوط به زمان شروع میوه دهی آن است که در مقایسه با سایر ارقام سنتی و بذری در کمترین زمان ممکن پس از 1 یا 2 سال بعد از کاشت شروع به بارآوری می کنند و زودتر به سن بلوغ می رسد و باغدار می تواند در مدت کوتاهی از فروش محصولات سود ببرد که برخی باغداران در انتخاب نوع واریته این ویژگی را در نظر می گیرند.

درخت ازگیل نیز گونه ای دارد که در سال اول یا دوم پس از کاشت شروع به شکوفه دادن و باردهی می کند و با کاشت نهال آن می توان در مدت زمان کوتاهی میوه ها را برداشت و محصولی به صرفه داشت.

ارقام زود بازده درخت ازگیل:

• ازگیل جنگلی:

ازگیل جنگلی با نام انگلیسی common medlar در آب و هوای مرطوب جنگلی به خوبی رشد می کند، این نهال بومی ایران است و در شهرهای شمالی به ویژه استان مازندران رشد و عملکرد خوبی دارد و علاوه بر رطوبت به نور مستقیم آفتاب نیز برای 6 ساعت در روز نیاز دارد و سرمای 20- درجه سانتیگراد را تحمل می کند و ماندن در دمای منفی 7 درجه سانتیگراد به مدت حدود 1500 ساعت نیاز سرمایی این نهال را تامین می کند.

این نهال از ارقام زود بازده محسوب می شود زیرا پس از 2 سال از کاشت شروع به باردهی می کند و با شرایط مساعد رشد می تواند در هر هکتار بیش از 40 تن محصول مرغوب تولید کند. و میوه آن درشت و 50 گرم وزن دارد و در مرکز آن چهار هسته سفت و قهوه ای رنگ است و میوه نارس آن سفید رنگ و طعم ترش دارد و میوه رسیده زرد و شیرین و آبدار است.

در کاشت این نهال باید موارد متعددی از جمله ارتفاع محل کاشت که از سطح دریا کمتر از 1800 متر باشد و فاصله مناسب برای کاشت نهال آن 4*4 متر در ردیف های 3 متری در نظر گرفته شود. 600 اصله نهال را می توان با رعایت این فواصل کاشت. با اینکه این رقم خودبارور است، اما برای افزایش راندمان و عملکرد، می توان ارقام گرده افشان یا پایه نر سازگار را بین فواصل کاشت قرار داد.

ویژگی های ارقام دیر بازده ازگیل:

تعدادی از صفات در انتخاب نهال ازگیل سالم و مولد از جمله مقاومت در برابر تنش های محیطی، باروری و سازگاری با شرایط آب و هوایی دخیل است و اولویت هر یک از این صفات به هدف باغدار از کاشت نهال ازگیل بستگی دارد.

گاهی اوقات واریته دارای خواص مثبت زیادی برای کاشت است، اما دوره باردهی طولانی است که برای باغدار اهمیت چندانی ندارد و در هنگام انتخاب یا خرید نهال، سایر ویژگی های واریته را در نظر می گیرد.

ارقام دیر بازده ازگیل:

• نهال ازگیل ژاپنی:

نهال ازگیل ژاپنی، بومی چین، که به وفور در اکثر نقاط جهان کاشته می شود، معمولا به عنوان یک درختچه نسبتا کم رشد اما پر برگ دیده می شود. این نهال پس از گذشت 3 سال از زمان کاشت شروع به باروری می کند اما برای رسیدن به بلوغ و بهره وری اقتصادی 6 تا 8 سال طول می کشد و سالانه بیش از 40 تن در هکتار تولید می کند به همین دلیل دیربازده اما پربازده محسوب می شود.

میوه های این نهال گرد یا تخم مرغی، به رنگ زرد تیره، شیرین و آبدار، دارای 3 تا 4 هسته قهوه ای در وسط و وزن هر میوه بین 30 تا 50 گرم است. رقم دیرگل ازگیل از اسفند شروع به گلدهی می کند و در خرداد ماه شروع به باردهی می کند، اما گونه های زودگل در آذرماه شکوفا می شوند و در اوایل بهار میوه می دهند.

این نهال باید در مناطقی با شرایط آب و هوایی نیمه گرمسیری و آفتابی در ارتفاع حداقل 2000 متری از سطح دریا و در فواصل 5×5 متر و در ردیف های 4 متری از یکدیگر کاشته شود و خواب زمستانی آن در دمای منفی 7 تا 8 درجه سانتی گراد بین 500 تا 800 ساعت می باشد.

ارقام زود بازده و دیر بازده ازگیل

سخن پایانی:

باغبان همیشه به دنبال بهترین نهال برای کاشت هستند و آن نهال باید ویژگی های مطلوب زیادی داشته باشد، بنابراین باغبان باید فهرستی از ویژگی های مورد نظر خود در یک نهال تهیه کند و سپس آن ویژگی ها را به ترتیب اهمیت رتبه بندی کنند می توانند بهترین نهال ازگیل را بر اساس این لیست راحت تر انتخاب کنند که در هنگام خرید نهال ازگیل این موضوع بسیار مفید است.

برای خرید نهال با اطمینان و داشتن اطلاعات جامع کافی است به نهالستان هایی که زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی فعالیت می کنند مراجعه کرده و با مهندسین کشاورزی مجرب مشورت نمایید.

نهالستان‌ رویال نهال، فروش نهال را به صورت حرفه‌ای و تخصصی زیر نظر تیمی مجرب از کارشناسان کشاورزی انجام می‌دهد و قیمت نهال های خود را بر اساس شرایط تولید نهال و سایر ویژگی‌های مطلوب آن تعیین می‌کند.

ارقام زود بازده و دیر بازده ازگیل

جستجو در سایت