آخرین مقالات

ثبت سفارش

R O Y A L N A H A L

پیش فروش نهال آغاز شد

تماس با نهالستان:

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال ، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.


(نهالستان باز است)
(نهالستان تعطیل است)

۰۴۴۴۵۲۳۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
دفتر فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
خط ویژه فروش + واتساپ

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس و مدیر فروش

۰۹۰۲۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۳۲۱۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۳۶۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
حسابداری، صدور فاکتور، هماهنگی ارسال

۰۹۰۲۰۴۳۱۵۰۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
پیگیری سفارش ارسالی

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

پاسخگویی از ساعت 8:00 تا 20:00
کارشناس فروش و مشاوره

Copyright Royalnahal © 2022

آفات و بیماری های درخت سیب

آفات و بیماری های درخت سیب

آفات و بیماری های درخت سیب می تواند باعث آسیب جزئی یا شدید مانند کاهش عملکرد یا حتی مرگ درخت شود. خوشبختانه باغداران می توانند با کاشت رقم های مقاوم به بیماری از بیشتر این بیماری ها پیشگیری کنند. در زیر به برخی از بیماری های رایج درخت سیب می پردازیم.

1- لکه های سیاه سیب یکی از آفات و بیماری های درخت سیب است:

لکه های سیاه سیب یکی از رایج ترین و جدی ترین آفات و بیماری های درخت سیب ها هستند. این بیماری بیشتر در اوایل بهار تا ده روز وسط و در هوای ابری و بارانی بیشتر دیده می شود. این بیماری توسط یک قارچ (Venturia inqequalis) ایجاد می شود که در زمستان بر روی برگ های آلوده روی زمین سپری می کند. هاگ های قارچ در هوای مرطوب بهاری آزاد می شوند و توسط باد حمل می شوند تا به برگ های شکننده تازه جوانه زده حمله کنند.
لکه سیاه سیب ابتدا به صورت لکه های کوچک زیتونی در سطح زیرین برگ ها ظاهر می شود. با رشد قارچ، لکه هایی روی برگ ها ظاهر می شود که ممکن است سیاه یا دارای لبه های مشخص باشند. در اواسط تابستان، درختان به شدت آسیب دیده ممکن است به طور کامل کنده شوند و درخت را در برابر بیماری های دیگر آسیب پذیر کنند.
لکه های سیاه یا قهوه ای در بافت نرم روی میوه ایجاد می شود.این لکه ها ممکن است سفت یا ترک خورده باشند، اما معمولاً به داخل میوه تأثیر نمی گذارند. نهال های سیب از انواع مختلف به لکه سیاه مقاوم هستند. اگر این بیماری یک مشکل رایج در منطقه شماست، گونه های مقاوم را انتخاب کنید. در پاییز، برگ ها و گلوله ها را به سرعت از پای درخت جمع آوری کنید و در اوایل بهار به درختان مستعد کود ضد قارچ بزنید.

2- بیماری آتشک:

آتشک یکی از آفات و بیماری های درخت سیب ها است، یک بیماری باکتریایی که در بسیاری از مناطق شایع است و کنترل آن دشوار است. درختان آسیب دیده ممکن است گل های قهوه ای سوخته و برگ های قهوه ای داشته باشند.
شاخه ها و سر شاخه ها ممکن است به رنگ قهوه ای یا سیاه با زخم های باز که مایع قهوه ای غلیظی از خود ترشح می کنند، تبدیل شوند. شاخه اصلی ممکن است به پشت خم شده و مانند عصا باشد. این بیماری در چوب های آلوده زمستان گذرانی می کند و در فصل بهار توسط باران و حشرات پخش می شود.
درخت را قبل از شروع رشد در اوایل بهار کود دهید، اما از کود دهی بیش از حد خودداری کنید، زیرا می تواند باعث رشد سریع شود و درخت را مستعد آلودگی کند. شاخه های آلوده را در اواخر زمستان که درخت خواب است قطع کنید.هرس درخت در حین رشد می تواند باعث گسترش بیشتر بیماری شود. در صورت امکان، شاخه ها را برای از بین بردن باکتری های زنده بسوزانید. شاخه های درخت را در ملک خود نگه ندارید.

3- لکه چوب پنبه ای:

لکه چوب پنبه ای شبیه آسیب تگرگ یا حشرات است، اما این بیماری به دلیل pH پایین خاک و کمبود کلسیم ایجاد می شود. لکه ها به صورت فرورفتگی های کوچک روی پوست سیب های در حال رشد ایجاد می شوند. اندازه این گودال ها تا 3 سانتی متر می رسد و ممکن است نرم یا چوب پنبه مانند باشند. میوه خوراکی است اما سر آن ظاهر آن را کم می کند.
همانطور که کارشناسان خاک توصیه می کنند، اگر PH خاک شما زیر 6 است، آهک را به خاک خود اضافه کنید. درختان را با کلرید کلسیم به نسبت 1.5 قاشق غذاخوری کلرید کلسیم به یک گالن آب در هر درخت اسپری کنید. برای چهار بار استفاده، اولین بار بلافاصله پس از گلدهی استفاده کنید، سپس هر ده روز یک بار تکرار کنید تا به کنترل لکه چوب پنبه ای کمک کنید.

4- آفات و بیماری های دیگر درخت سیب:

- سفیدک پودری

سفیدک پودری سطحی، نوعی آفات و بیماری های درخت سیب، توسط قارچ (Podosphaera leucotricha) ایجاد می شود و ابتدا یک توده سفید قابل لمس در سطح زیرین برگ ها تشکیل می دهد.با رشد و گسترش قارچ، برگ ها چروکیده می شوند، رشد ناقصی می کنند، کوتاه می مانند و لکه های کوچک سیاهی روی برگ ها و شاخه ها ایجاد می کنند.
از انواع مستعد سفیدک پودری سطحی اجتناب کنید. در روزهای آفتابی درختان را بکارید و آنها را در فاصله توصیه شده برای گردش هوای خوب قرار دهید. در اوایل بهار روی درختان سولفور یا گوگرد آهک بپاشید.

- پوسیدگی سیاه و لکه برگی چشم قورباغی

پوسیدگی سیاه و لکه برگی چشم قورباغه ای از مهم ترین آفات و بیماری های درخت سیب ها هستند. این بیماری توسط (Botryosphaeria obtuse) ایجاد می شود و در ابتدا به صورت لکه های قهوه ای در انتهای میوه ظاهر می شود. سپس این لکه ها به صورت دایره های متحدالمرکز بزرگ می شوند و در نهایت سیاه می شوند و میوه را پوسیده می کنند.
برگ ها ممکن است با لکه ها یا سوراخ های قهوه ای کوچک پوشیده شده باشند. سپس این بیماری به شاخه ها سرایت می کند و زخم هایی ایجاد می کند و در نهایت درخت را می کشد.
برای مبارزه با این بیماری، تمام قسمت های آلوده درخت را هرس کرده و بلافاصله بسوزانید. درختان ضعیف‌تر آلوده به آتشک ممکن است بیشتر در معرض پوسیدگی سیاه باشند.هنگامی که درختان در مراحل اولیه بیماری هستند، سمپاشی با کاپتان یا سولفور انجام دهید.

پوسیدگی فیتوفتورایی نوعی دیگر از آفات و بیماری های درخت سیب:

این بیماری با آسیب ناشی از زمستان یا خاک مرطوب اشتباه گرفته می شود. زیرا قارچ (Phytophthora) عامل آن در خاک سنگین و مرطوب رشد می کند. درختان مبتلا به این بیماری قدرت و توانایی رشد را کاهش داده اند و ممکن است برگ های زردی داشته باشند که در پاییز بنفش می شوند.
داروهای ضد قارچی موجود برای درمان این بیماری به ندرت مفید و موثر هستند و برای پرورش دهندگان خانگی توصیه نمی شوند. به جای استفاده از ضد قارچ ها، درختان سیب را در خاک رسی سبک مخلوط با کمپوست پرورش دهید. اگر خاک شما سنگین است و زهکشی مناسبی ندارد، یک خاک ریز یا بستر مرتفع برای گیاهان ایجاد کنید.

آفات و بیماری های درخت سیب

جستجو در سایت